Hoi allemaal!
De vorige keer vertelden we dat we steil achterover sloegen toen we het medicatieschema voor onze draagmoeder Carla ontvingen van de kliniek op Cyprus. We vonden het erg lastig hoe we dit bij Carla moesten gaan brengen, omdat we niet wilden dat het bij haar ook als een bom zou inslaan, zoals dat bij ons was gebeurd. We hadden daarom met Carla afgesproken om bij haar thuis het medicatieschema te komen toelichten. Toen we deze eenmaal aan haar lieten zien, was ze er ook wel even stil van… Ze had inderdaad niet verwacht dat ze zoveel medicatie zou moeten nemen. De injecties vond ze niet eens zo erg, terwijl wij hadden verwacht dat ze deze het vervelendst zou vinden. Ze vond vooral de hoeveelheid hormonen die ze tot zich moest nemen bezwaarlijk. Carla heeft namelijk elke maand al last van premenstruele klachten en was bang dat ze dit door die hormonen dan nog veel meer en erger zou hebben. Ze vertelde eerlijk dat ze hier toch wel even over moest gaan nadenken. We waren enigszins blij met dit antwoord, want we hadden verwacht dat het misschien al direct een “no-go” zou zijn voor haar. Maar het maakte ons ook onzeker. We hadden immers al een hoop vastgelegd voor ons avontuur, maar ook nog niet alles, dus daar besloten we nog maar even mee te wachten…
In de tussentijd hadden we wel al helemaal uitgezocht hoe we de medicatie moesten bestellen en georiënteerd naar hotels/appartementen. De medicatie konden we op doktersrecept vanuit Cyprus bij een apotheek in Engeland bestellen. Wel een eng idee om voor zoveel geld medicatie te gaan bestellen vanuit het buitenland. Dan hoop je maar dat het goed aankomt bij ons in Nederland… Maar veel keuze hadden we daar helaas niet in. In Nederland werken ze namelijk over het algemeen niet met buitenlandse recepten.
Qua hotel was de optie om dit via de kliniek te regelen, inclusief georganiseerde transfers van vliegveld naar hotel en van hotel naar kliniek. We wilden er ook wel een leuke tijd van gaan maken met z’n allen en besloten een mooi hotel uit te kiezen. Helaas waren alle opties via de kliniek al zowat bezet, omdat er ook een nationale feestdag was in de periode dat we op Cyprus zouden zijn. Er was nog één hotel over, maar dat was zo ver buiten de stad (lees: “in the middle of nowhere”) dat we deze niet wilden nemen. De prijzen voor de transfers via de kliniek waren uiteindelijk ook erg hoog, omdat we deze niet konden combineren met de hotels die zij aanbevolen (dat voelt op zo’n moment ook wel echt als iets heel commercieels en geldklopperij)… We besloten alleen de transfers van het hotel naar de kliniek te nemen en de rest van het vervoer zelf te regelen, net als het hotel. Gelukkig konden we via Trivago.com een mooi hotel in Kyrenia/Girne aan de zee regelen (zie de foto bij deze blog) en hebben we via Vladimir transfers van het vliegveld naar het hotel kunnen regelen.
Annet had ondertussen last van een hevige doorbraakbloeding en andere menstruele klachten, ondanks dat zij (en Carla) de pil slikte(n). Dit kwam omdat zij de pil had moeten beginnen op een best ongunstig moment in haar cyclus. We probeerden haar verder gerust te stellen met de adviezen die we vanuit de kliniek hadden gekregen. De beide dames moeten er toch maar heel wat voor over hebben om ons te helpen zeg…
Een paar dagen later kregen we bericht van Carla dat ze besloten had toch ervoor te willen gaan. Gelukkig maar weer! Bijzonder hoe zo’n avontuur je eigen grenzen steeds meer kan verleggen, maar het is zo moeilijk te overzien wanneer iets echt “te ver” zou gaan…
We hebben toen de rest in één klap door geboekt en besteld. De medicatie kwam mooi een aantal dagen later aan bij de dames en het hotel was nog steeds beschikbaar.
Net toen we dachten alles geregeld te hebben, kregen we een vage Turkse e-mail over het vliegticket van Carla. Met Google Translate kwamen we erachter dat haar terugvlucht van Cyprus naar Istanboel was geannuleerd. Verder werd er helemaal geen alternatief of iets dergelijks geboden. Op internet konden we ook geen alternatieve ticket vinden, die daar mooi op zou aansluiten. Een aantal telefoontjes en tegenstrijdige berichten van verschillende werknemers verder, hadden we uiteindelijk de terugvlucht helemaal kunnen vervangen met een ticket dat eigenlijk beter was dan het originele, met een vele kortere overstaptijd van 1 in plaats van 5 uur. Het jammere was alleen dat wij ons eigen terugvlucht ticket aan dat van Carla hadden aangepast, zodat zij niet zo lang alleen zou hoeven te wachten op het vliegveld. Maar goed, dat was op dat moment het minst erge waar we ons zorgen over konden maken.
Onze reis kon nu echt gaan beginnen! Aftellen geblazen!
De volgende keer meer!